BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 13, 2009

Jom menyungkur..



Salam sume..
sihat ka?
da makan ka?
suda kenyang ka?
keje suda siap ka?
dan lain2 ka?

ape yg aku merapu ni?
ekceli, aku xde idea da arini..

tapi ku gagahkan jua otak ku utk kluar kn idea itu..

ape n3 aku nak cite kali ni..
ape2 jela..


pasal dating lagi la..
ohh tidak..

bukan..


aktiviti nelayan..
tapi xde sangat pon pasal nelayan ni..




cuma ahad aritu, mase aku dating ngan hb sempat la aku tengok aktiviti menyungkur..
tau x menyungkur tu hape?
sebelum ni aku pon xtau ape itu menyungkur..

hanye lepas aku kawen ngan org pantai la baru aku tau..
tak tau ke @ aku yg penah amik tau?

biase aktiviti2 ni kene la ade kaitannye kn?
contohnye..

memancing utk ikan

mencandat utk sotong

melanggai utk udang

dan

menyungkur utk geragau



tapi..utk siput & kerang ade sesape yg tau?

sebelum ni aku penah tengok aktiviti ni dr jauh je..
kat pantai klebang..

tapi bile pantai klebang da ditambak..
penyungkur2 ni beralih ke pantai puteri plak..


kalo dulu sebelum pantai klebang ditambak,
bile musim geragau je,
berderet kat tepi jalan org jual..


tapi skang ni da tak byk macam sebelum ni..
mane taknye,laut da jadi dalam..

mcm mane diorg nak menyungkur..


rase mcm sonok plak tengok aktiviti menyungkur..
baru la bole tengok secara jelas cane diorang menyungkur..

mase ni la nelayan2 nak cari duit tambahan..

kalo arwah p.itam hb aku masih ade,
mesti dia pon menyungkur lg..



mcm mak mentua aku dia xpenah beli belacan sb nye dia lebih suke belacan buatan sendiri.. tapi bukan mak mentua haku la yg buat..
arwah pak itam yg buat..

tapi kali ni, dia mintak bantuan mak itam plak yg buat..
sb dia kata susah jugak nak buat sebab kene jemur geragau dulu,
then tumbuk geragau tu sampai lumat..

then lepas tempek2 belacan tu kene jemur lagi skali..
leceh katenye..




nantila..
satu hari nanti aku nak blajar buat belacan..
mane tau bole jadi tokey belacan..


amin..






6 comments:

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

ic...nama dia menyungkur ye... ingatkat mat rempit tu tersungkur... huhuhu

pernah le tgk masa lepak kat pantai klebang tu....

tapi la nih dah tak sana dah... lama dah tak p sana...huhuhu

Saifura said...

dotblogspotdotcom

huhu..
itu menyungkur xdpt duit pcik dot..
kite pon baru je tau pasal menyungkur ni..

tp klebang skang da bkn pantai klebang..
akan ditukar nama kpd tmn rekreasi klebang..

Jard The Great said...

salam saifura... thanks for the kata2 semangat.. ehehe

Saifura said...

jard the great:
welcum..

Kembali Berlari said...

Woho tak pernah jumpa la plak istilah menyungkur tu dalam memana kamus dewan...
Apa-apapun,
Keja menyungkur tu memang cool kan.

Saifura said...

kembali berlari:
yeke xde dlm kamus?den pon xpasti la sb org pantai mmg panggil menyungkur..
mmg cool sb kene msuk dlm laut..
lalala..

Related Posts with Thumbnails